Monday, November 14, 2011

Prinsesskakor

I helgen bakades det "prinsesskakor" eller rosa glitter korvar. Kärt barn har många namn och detta är våra favoritkakor att baka och äta. Jag och min lilla fyraåriga bagare som glatt hoppar ut i köket söndagmornar när storebror är på väg till ishallen. Innan jag hinner blinka står hon med förkläde och bakböcker i handen. Då är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång :-)



Det här behövs till 50 st:

200 g smör eller margarin
1 dl strösocker
1 tsk äkta vaniljsocker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
Garnering:
1 dl socker
röd karamellfärg
Ugn: 200°

Gör så här
1. Rör smör och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, potatismjöl och mjöl och arbeta ihop till en deg. Forma till två rullar.
2. Lägg sockret i en plastpåse och droppa i karamellfärg. Gnugga utanpå påsen tills sockret fått fin, jämn färg.
3. Rulla rullarna i socker och ställ kallt i 1 timme. Skär i 1/2 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt täckt med bakplåtspapper.
4. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.


Bild: Google

3 comments:

dagens groda said...

hej. fin blogg. så goda kakor. kolla gärna in min nya blogg.

Att vara någons fru said...

Mmmmm underbart

Jes/Vita villa vila said...

Yammie! Mysig syssla och fin bild!

Kram Jes