Saturday, December 20, 2008

Mörker

Mörkt när man vaknar och mörkt under dagen, mörkt på kvällen, gråtungt regnigt dassigt väder. Saknar all snö som ska lysa upp till julen. Jag älskar vintern och julen när det är kallt, vitt på marken och massa fina stjärnor och ljusslingor som lyser upp. Men som det är nu börjar jag tappa julstämningen redan innan julafton. Vi har ännu inte fått in nån gran och jag börjar redan längta efter blommiga och pastelliga kuddfodral i soffan. Så här i bråda tider när det ska griljeras skinka, pyssla och bakas bör jag verkligen känna stress som inte gjort något av det eller ens är färdig med julklapparna. Men vi firar en stressfri jul med sex vuxna och två barn. Bara en lugn julafton med knytkalas och glögg. Så jag blundar för julstressen och fortsätter tillföra lite mer ljus in i huset. Målarpenseln förvandlar det mesta ljust och vitt och textilerna byts sakta ut mot ljusare tider.



2 comments:

Veronika said...

Hej! Här har vi varit magsjuka sen i tisdags så det är ingen fara! Fyyy sjutton säger jag bara :-( Hur mår ni?? Ja visst är det trist med allt mörker, tack och lov att man har VITT inne :-) känns som dagarna och nätterna går ihop, särskilt nu när vi varit sjuka.
Fin Amaryllis och snygg lampa ;-) Härligt med det vita, här hemma är det verkligen en vit jul. Fick också en viss längtan till våren idag,skum känsla nu när julen knackar på, men efter nyår åker den UT å då ska det vårpiffas. Om man nu hinner det med två småbarn och heltidsstudier :-o
Hoppas ni får en underbar julhelg. Låter som att ni kommer få det mysigt och lugnt. Kram till er alla från oss! / V

Lallis - liv och leverne said...

Ha en fin 4:e advents-kväll.
Kram Lallis